Succesverhalen van StudentinzetopSchool op website Voion

Drie studenten die door hun werk bij StudentinzetopSchool enthousiast zijn geworden voor het onderwijs, delen hun verhaal via Voion. De succesverhalen van de studenten zijn hieronder te lezen. Het hele artikel is terug te vinden op de website van Voion.

Nas Abshari
“Zelf ben ik door mijn ouders naar Nederland gestuurd om een betere kans te hebben dan in Iran. Ik begrijp hoe ontzettend belangrijk educatie is en zou graag anderen daarbij willen helpen”, vertelt Nas Abshari. “Ik ben ooit begonnen met Natuur- en Sterrenkunde en ik heb zelfs nog Werktuigbouwkunde geprobeerd in Delft. Bij beide voelde ik mij niet volledig op mijn plek. Toen de lockdown begon, kreeg ik de kans om zonder mijn familie erbij na te denken over wat ik echt wil doen, en ben ik gestart met de opleiding Wijsbegeerte in Leiden.” En daar zag Nas de oproep om Persoonlijk Assistent van de Leraar (PAL) te worden. Ze meldde zich aan en volgde de training bij het ICLON. Vervolgens werkte ze naast haar opleiding een jaar als PAL-student op het Wolfert Dalton in Rotterdam en hierdoor werd haar enthousiasme voor het onderwijs alleen maar groter. Ze koos voor de Educatieve Minor en ze loopt momenteel stage bij het Sorghvliet Gymnasium in Den Haag. “Persoonlijk vond ik het PAL-traject ontzettend leuk en het heeft mij geholpen om een toekomst te zien in het onderwijs”, aldus Nas.

Nas Inspiratieverhaal
Niels inspiratieverhaal

Niels
“Ik ben Niels, masterstudent natuurkunde aan de Radboud Universiteit, en via StudentinzetopSchool ben ik in aanraking gekomen met het voortgezet onderwijs. Ik heb bijbanen in het onderwijs altijd interessant gevonden. Eerst ben ik zelf begonnen met bijles geven. Daar haalde ik zoveel plezier uit dat ik zin kreeg in meer onderwijs gerelateerde projecten. Toen het duidelijk was dat de Radboud Universiteit studenten in ging zetten op middelbare scholen om de covid-achterstanden weg te werken, was ik meteen enthousiast. Wat het precies in zou houden, werd pas op de school duidelijk, maar ik kwam er daar achter dat ik voor het eerst voor een kleine klas zou lesgeven. Spannend maar vooral erg leuk! Ik word nu met name ingezet voor ondersteuning op het Montessori College in Nijmegen. Ik heb besloten om eerst mijn master af te maken en daarna als zij-instromer ook in het onderwijs aan het werk te gaan! Je krijgt als student veel ruimte om je eigen keuzes te maken en je wordt uitstekend begeleid in je onderwijsloopbaan!”

Sophia
“Mijn naam is Sophia en ik werk nu met veel plezier als PAL-student in het voortgezet onderwijs. Als klein meisje wilde ik al juf worden, net als mijn moeder, en heel mijn leven hoor ik dan ook al verhalen over het onderwijs vanuit het docenten perspectief. Ik heb dan ook meerdere mogelijkheden gehad om eens mee te kijken in de klas. Daarnaast ben ik zelf ook actief bezig met lessen voorbereiden voor de wekelijkse volleybaltraining die ik geef. Als bijbaantje heb ik bijles gegeven en als huiswerkbegeleider gewerkt. Toen ik via mijn universiteit een mailtje langs zag komen over PAL (Persoonlijk Assistent van de Leraar) was ik gelijk enthousiast. Ik werd al snel gekoppeld bij een school in de buurt en nu help ik de biologiesectie bij practica. Dit was een logisch stap vanuit mijn eigen studie  Psychobiologie  aan de Universiteit van Amsterdam. Als PAL-student kan ik me oriënteren binnen het onderwijs en erachter komen of ik ook als docent zou willen werken. Het is erg leerzaam om steeds weer een andere leerling tegen te komen en te leren hoe je de hulp aanpast per leerling. Dit verschil merk ik vooral omdat de middelbare school waar ik werk, mavo, havo, vwo, vwo+ en gymnasium klassen heeft. Uiteindelijk ontwikkel ik veel verschillende vaardigheden waar ik later veel baat van zal hebben.”
– Sophia is werkzaam vanuit Persoonlijk Assistent van de Leraar (PAL), dat is geïnitieerd vanuit de Vrije Universiteit en Universiteit van Amsterdam.